
Lees meer over een verhaal uit de praktijk van een echtscheiding – man (44 jaar), vrouw (51 jaar) zonder kinderen.
De man wil scheiden. De vrouw heeft het er erg moeilijk mee. De man voelt zich duidelijk schuldig en is daardoor introvert in het mediationgesprek. Hoe verdrietiger de vrouw is, hoe stiller de man wordt.
Buiten de mediationtafel om praten ze niet met elkaar, of alleen over ‘koetjes en kalfjes’. Dat brengt met zich mee dat tijdens de mediation de emotie er vooral bij de vrouw uit komt. Het is belangrijk om die emotie lucht te geven. Ik laat de vrouw haar verdriet uiten. Dat is op dat moment voor allebei ongemakkelijk, maar geeft daarna een opluchting. Tijdens het tweede en derde gesprek is er voldoende ruimte om tot goede financiële afspraken te komen.