
Lees meer over een verhaal uit de praktijk van arbeidsmediation voor een conflict tussen een directeur en zijn secretaresse.
De secretaresse was in conflict geraakt met een collega-secretaresse. Aangezien de dames op dezelfde werkplek werkten en elkaar dus dagelijks zagen, maar het conflict niet echt onderling hadden uitgesproken, escaleerde de situatie tussen beiden. De ene secretaresse meldt zich daardoor ziek. De directeur laat de secretaresses weten dat zij dit conflict zelf als volwassen mensen moeten oplossen met elkaar. De directeur en de secretaresse die zich had ziek gemeld zitten uiteindelijk aan de mediationtafel. Het onderhuidse conflict heeft dan inmiddels ruim een half jaar geduurd. De secretaresse voelt zich niet gezien door de directeur; zij is letterlijk ziek geworden van het conflict met haar collega en vindt dat de directeur had moeten ingrijpen. De directeur vindt dat de secretaresse haar eigen verantwoordelijkheid hierin had moeten nemen en zelf het conflict met haar collega had moeten uitspreken.
Beiden hebben een punt, maar door aan de eigen overtuiging vast te houden, hadden ze het vertrouwen in de ander verloren. Dit inzicht gaf de ruimte om te praten over een oplossing. Uiteindelijk heeft de secretaresse er voor gekozen om het bedrijf met een voor haar acceptabele financiële regeling te verlaten. Dit mediationtraject heeft precies één maand geduurd. Een formeel ontslagtraject had tenminste drie maanden in beslag genomen en bovendien de onderlinge verhoudingen verder verhard. De secretaresse heeft nu goed afscheid kunnen nemen en binnen het bedrijf is de rust snel teruggekeerd.